torsdag 19 september 2013

Öppet brev till Hanne Kjöller

Hej Hanne!

Nyligen publicerade du en text i DN där du anklagade organisationen Megafonen för att vara en ”oklar röst” i Husby, med anledning av den roll som representanter för Husby som Megafonen delvis har fått efter de kravaller som utspelades där. Du baserade denna tes på ett antal observationer. Däremot verkar det som om Megafonens ”oklara röst” i själva verket är din oklara representation.

Bland annat beskrev du ett bråk mellan Megafonen och Svenska Bostäder, där Megafonen, i sin strävan att få en lokal, ska ha påmint Svenska Bostäder om att ”det för 3-4 år sedan var kravaller i Husby”. Du kommenterar: ”Hur ska man tolka det? Som ett krasst konstaterande? Eller som ett hot? Är Megafonen en demokratisk rörelse eller en organisation som erbjuder lugn och vapenvila i utbyte mot pengar – ungefär som beskyddarverksamhet?”

Ja du, kanske det. Eller så är det så, att utan social organisering av socioekonomiskt utsatta områden är det troligare att kravaller utbryter. Att påpeka det är varken ett ”krasst konstaterande” eller ett ”hot” – det är en motivering av verksamheten. Som författaren Alejandro Leiva Wenger nyligen påpekade: ”Problemet med Kjöllers tolkning är att den kunde gälla nästan vilken organisation som helst. Organisationer motiverar ofta sin existens och sina resursbehov genom att peka på diverse problem som man vill lösa – problem som kanske annars riskerar att förvärras och drabba både individer och hela samhällen.”

Hursomhelst, på det här viset fortsätter din text. Gång på gång ställer du frågan ”hur ska man tolka det?” gällande Megafonens agerande, samt ger läsaren några fullständigt osannolika tolkningsförslag som insinuerar att Megafonens verksamhet kanske bör liknas vid maffia- eller terroristverksamhet.

Till exempel har du kollat lite på gruppens hemsida och ögnat igenom ”tusentals tweets”. I ett av dessa tweets har Megafonens verksamhet jämförts med ”hur arbetarrörelsen på bred front byggde upp Sverige”. Anledningen till denna jämförelse, skriver du, är att Megafonen i likhet med arbetarrörelsens folkbildande verksamheter ”ordnar läxläsning, möten och seminarier”, och du finner att det ”kanske kunde ligga något litet, litet frö av sanning i detta”. Alltså, inte att det ligger ”ett frö av sanning” i denna jämförelse; det ligger ”kanske” ett ”litet, litet” frö av sanning i detta – inte direkt ett starkt påstående. Likväl är du noga med att dementera även detta. Det skulle kunna ligga ”ett litet, litet frö av sanning” i detta påstående, skriver du, ”om det inte vore för allt det där andra. Det som arbetarrörelsen inte gjorde”.

Man undrar nyfiket: vad är det du syftar på? Kanske att Megafonen aldrig har organiserat storskaliga strejker? (Typ synd). Att Megafonen aldrig har spöat upp svartfötter? (Bra grej). Att Megafonen inkluderar fler kvinnor i sitt politiska arbete? (Också bra grej). Nej. Det som skiljer Megafonen från arbetarrörelsen är ”det revolutionsromantiska språkbruket i både bild och text”. Jaha! Har du några exempel? Ja. ”Svarta knutna nävar och formuleringar som ’En enad förort kan aldrig besegras’. Som om det pågick ett krig. ’Tala är silver, kriga är guld’, skriver någon i en tweet som retweetas av Megafonen.”

Du vet att det finns en vers i Internationalen där proletariatet uppmanas att ”skjuta generalerna”? Denna vers censureras rätt ofta av Socialdemokraterna, men för den arbetarrörelse som ”byggde upp Sverige” var den i allra högsta grad närvarande. Men egentligen borde det räcka med refrängen: ”Upp till kamp emot kvalen, sista striden är här, ty internationalen åt alla lycka bär”. Och kanske har du missat det, men knutna nävar är något av ett signum för arbetarkamp – ser du någon sträcka upp en knuten näve i luften under en politisk demonstration kan du nästan vara säker på att personen har någon sorts anknytning till arbetarrörelsen (om jag inte bör läsa dig helt bokstavligt, vill säga: den svenska arbetarrörelsen var aldrig särskilt inne på just SVARTA knutna nävar, men detta är knappast något positivt, vad tycker du?).
Och just det, det här med ”en enad förort” – jag vet inte om du har missat även det, men arbetarrörelsen har genom historien varit rätt tydliga med betona vikten av ”en enad arbetarklass”. Varför? Eftersom en sådan är mycket mer svårbesegrad än en splittrad.

Dessutom, det här du skriver om REVA-dagarna, att Megafonen då hade skrivit på sin hemsida: ”DET ÄR POLISER ÖVER HELA HUSBY! Nu jagar vi dem.” Du frågar dig om man bör förstå detta som ”civilkurage” eller som ett ”anarkistiskt medborgargarde”? Alltså, du, jag vet inte. Civilkurage, ja, typ, men det vore bättre att prata om solidaritet eftersom civilkurage individualiserar frågan (du känner till den utbredda rasism som finns inom poliskåren?). Beträffande ”anarkistiskt medborgargarde” så beror det lite på vad du menar. Om du med anarkistiskt menar att många av de som delar Megafonens ”revolutionsromantik” identifierar sig själva med vissa åsikter ur den anarkistiska tanketraditionen – såsom skepsis gentemot stat och polis (alltså våldmonopolet) baserat på idén att samhället kan grundas i frivilliga associationer och inte våld – då är ditt ordval troligtvis ganska riktigt. Vad du menar med ”medborgargarde” vet jag ärligt talat inte (även om jag lägger märke till den osmakliga insinuationen att dessa personer är att likna vid de nazistiska ”medborgargarden” som dagarna efter Husbykravallerna drog runt i Stockholms förorter för att spöa människor som de identifierade som utlandsfödda). Ett bättre ord här vore ”motstånd”.

Jag skulle med andra ord kunna köpa att du kallade detta för ett ”anarkistiskt motstånd” om du var väldigt noga med att definiera ordet ”anarkistiskt” (förslagvis i stil med min definition), samt påpekade att detta inte nödvändigtvis är en dominant ideologi i sammanhanget, utan snarare ett ord som du själv använder för att beskriva det som händer.

Jag ska dock säga det, att jag inte tror att dessa missförstånd framförallt bottnar i din okunskap om arbetarhistoria, anarkistisk idétradition, eller något liknande. Jag tror att allt hänger på din grundläggande problemformulering. Du skriver: ”Oviljan att ta avstånd från våldet, men samtidigt säga att man inte har någonting med det att göra, skulle kunna tolkas som att Megafonen inte riktigt representerade någon av de två parterna som striden egentligen stod emellan: varken kravallisterna eller de Husbybor som rasande tvingades åse vandaliseringen.”

Kanske det - men det skulle också kunna tolkas som att Megafonen här har lite mer analytiskt finess än du. Trots att relationen mellan ”kravallisterna” och ”de Husbybor som rasande tvingades åse vandaliseringen” är antagonistisk – de ena förstörde de andras bilar, det har ingen missat – vill Megafonen inte stirra sig blind på relationen mellan dessa två grupper. Anledningen är att bilbränderna, enligt Megafonen, är ett symptom på en annan antagonistisk relation. Denna andra relation kan benämnas på en mängd olika sätt – innerstad-förort, arbete-kapital, centrum-periferi, hegemonisk vithet-de Andra – men den grundläggande poängen är mer eller mindre densamma oavsett vilka begrepp man väljer. Det är inte på det viset att problemen i Husby är ett resultat av att det å ena sidan finns människor som vill bränna bilar, å andra sidan människor som vill slippa få sina bilar brända. Istället kan båda dessa grupper, bilbrännarna och bilägarna, förstås som ”enade” i relation till de kapitalintressen som har härjat i Husby under de senaste tio åren, kapitalintressen som har förvandlat gemensam välfärd till privat vinst. Detta är enligt Megafonen den egentliga konflikten, och här finns egentligen ingen oklarhet gällande vilka de representerar: de representerar både bilbrännarna och bilägarna, emot kapitalintressen. (Jag vet inte om du missade det, förresten, men Megafonen hade en insamling för att kunna betala självrisken för de människor vars bilar hade blivit brända.)

Jag tror att det är just oförmågan att se denna ”interna” antagonism (mellan ”kravallisterna” och ”de Husbybor som rasande tvingades åse vandaliseringen”) som ett uttryck för en antagonism mellan hela Husby och externa krafter som gör Megafonen till en så ”oklar röst” i dina öron. Det är denna oförmåga som gör dig tvungen att glömma bort hur arbetarrörelsen inte bara kämpade för arbetarklassens rättigheter utan även emot överklassens privilegier, samt hur ett våldsmonopol inte betyder samma sak för alla i ett ojämlikt samhälle.

Men framförallt känner jag såhär: du behöver inte hålla med om Megafonens analys. Du kan fortsätta tänka att ”den egentliga konfliken” står mellan de som bränt bilar och de som fått sina bilar brända. Men om du bara hade försökt ta dig an Megafonens analys hade du förstått att den är tämligen tydlig. För du vet, det är inte så att en röst är oklar bara för att man själv inte förstår. Ibland måste man lyssna bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar