Till
skillnad från Escobar (vars argument mest bygger på att sanningen är farlig och
därför bör undvikas) har Mohtandi naturligtvis en poäng. Våldets logik är ofta
mer våld. Men hennes text bygger likväl på en kategorisk ovilja att förstå
våldet. Våld är våld. Vi kan inte göra skillnad på olika typer av våld, sätta
våldet i kontext, värdera olika former av våld olika; vi kan bara, som
Reinfeldt säger, ”stå upp mot våld varhelst det än uppträder”. Fördöma våldet.
”Fördömer du våldet?” Det är den första och sista frågan. Som SvD:s Sanna Rayman
uttryckte saken (SvD 2013-05-22): ”Är det rimligt att vuxenvärlden och
samhället går de barnsliga och oansvariga ’därför-förklaringarna’ till mötes på
det vis som vi ofta gör?” (Nej, tyckte hon.)
Det
kan tyckas som en självklar, humanistisk hållning. Problemet är att våld inte
är våld. Det finns en väldig skillnad mellan det våld som ligger i att sälja
människors hem till riskkapitalistbolag, att förneka människor deras
demokratiska rättigheter och att ljuga om ett mord begått av poliser, och det våld
som ligger i att reagera: att bränna bilar.
Det
ultimata beviset på att denna skillnad existerar, tycks det mig, är att inte
ens de som allra ljudligast hävdar att ”våld är våld” – de som baserar hela sin
förståelse av Husbykravallerna på denna tes (bland andra Sveriges
stadsminister) – verkar tycka att ”våld är våld”: detta gäller enbart när ”fel”
människor använder våld, och kanske framförallt när ungdomar i förorten förstör
egendom. Såhär skrev Reinfeldt på sin Facebooksida: ”Vi har grupper av unga män
som tror att man kan och bör med våld förändra samhället. Låt oss vara tydliga.
Detta är inte okej. Vi kan inte låta våldet styra.”
Gäller
detta även de unga män i poliskåren som ”betraktade buset som sopor och använde
ofta alldeles för mycket våld”, som en före detta ”hårding” i Stockholms
piketpolis beskrev kårandan? Svaret är nej. När poliser misshandlar människor
verkar våld vara den mest sublima handlingen i hela världen, öppen för en mängd
tolkningar, aldrig uttömd på mening. Då kan våld till exempel vara
"nödvändigt", eller en fråga om "demokrati". I anslutning
till sådant våld kan en lögn lätt bli en ”felkommunikation”.
Minns
vad polisen skrev efter första nattens kravaller: ”Okunskap gällande polisers
rätt att använda våld har inatt lett till att några ungdomar har hämnats på
polis genom att bränna flertalet bilar och förstöra rutor för flera
hundratusentals kronor […] Vi tänker de närmaste dagarna arbeta synligt för att
visa att vi inte tänker ge oss. Att förstöra bilar, krossa rutor och kasta sten
på polis är ett hot mot demokratin och svensk polis är här för att upprätthålla
demokrati, lag och ordning.” Om man inte visste bättre kunde man tro att ”våld
är våld” och att vi därför måste stå upp mot det ”varhelst det än uppträder”.
Polisen vet bättre: deras våld ”är här för att upprätthålla demokrati, lag och
ordning.”
Polisens
våld upprätthåller lag och ordning; Husbyungdomarnas våld är ett hot mot lag
och ordning. Detta är skillnaden, inte det faktum att de ena är våldsamma och
de andra inte.
Det
finns med andra ord två olika former av våld. Å ena sidan: det våld som
ständigt måste till för att upprätthålla det rådande systemet; det malande,
strukturella våld som bland annat gör sig tillkänna när lösningen på
överklassens brott (svart städhjälp, skatteflykt) är legalisering av samma
brott (RUT, skattesänkningar). Detta våld är ständigt närvarande när ”ingenting
händer” i förorterna. Å andra sidan: det våld som uppträder som ”spontana”
explosioner av ”meningslöst” våld; saker ”händer” i förorterna. Svaret på detta
våld är inte legalisering: det är ”demokratiskt” våld i namn av ”lag och
ordning”.
Men
Reinfeldt har fel när han säger att Husbyungdomarna ”tror att man kan och bör
med våld förändra samhället”. Det är precis tvärtom. Det är Reinfeldt själv som
tror det. Skillnaden är att Reinfeldts våld är helt lagligt. Hans regering har
sålt ut förorter som Husby till riskkapitalbolag, skapat växande klyftor i
skolan, skapat ojämlikhet i sjukvården, och så vidare. Dessa är våldsamma
handlingar som har förändrat samhället: Reinfeldt vet att han kan använda dem,
och han anser att han bör. Att bränna bilar är om något ett uttryck för att
ungdomarna inte har möjlighet att förändra samhället med hjälp av sådant våld.
Därför tar de till det enda våld som de har tillgång till, den typen av
”meningslöst” våld som i sig inte förändrar någonting: bränner bilar, kastar
stenar. Det är inte våld som vill förändra; det är våld som belyser våldsamma
förändringar.
När
polisen använder våld mot dessa ungdomar för att upprätthålla ”demokrati, lag
och ordning” gör de därför inte detta för att får bort våldet ur samhället. De
byter bara ut en form av våld mot en annan; de byter ut det våld som kallas för
”kaos i förorterna” mot det våld som kallas ”samhällets ordning”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar